4 Akibat Jika Tidak Sarapan Pagi

4 Akibat Tidak Sarapan Pagi - Tidak bersarapan telah menjadi satu tabiat biasa di kalangan keluarga moden di mana-mana bandar. Mengapa begitu?

Ibu dan ayah perlu tergesa-gesa ke tempat kerja pada waktu pagi. Kanak-kanak dan remaja terikat dengan rutine yang ketat di sekolah dan kolej.

Mengambil makanan-makanan berat pada lewat malam pada malam hari sebelumnya menyebabkan seseorang itu tidak akan merasa untuk bersarapan pada pagi keesokkannya.

Walau-apa pun alasannya,  Sarapan adalah makanan paling penting dan membantu dalam memulakan hari kita. Tidak mengambil sarapan atau sarapan yang tidak secukupnya boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan.

Mari kita lihat 4 akibat jika tidak sarapan pagi, sebagai berikut ini :


https://www.transiana.com/2019/01/3-akibat-jika-tidak-sarapan-pagi.html

1) Kekurangan Tenaga


Ini adalah salah satu kesan yang paling negatif. Sarapan membantu memulihkan tahap glukosa darah dengan memberikan anda tenaga yang diperlukan untuk menjadi lebih produktif sepanjang hari anda. Glukosa adalah bahan api sel-sel anda perlukan untuk menghasilkan tenaga. Dengan bersarapan pagi, anda akan berasa lebih bertenaga dan dapat membantu anda menjalankan tanggungjawab anda dengan lebih cekap, anda juga akan mendapati bahawa keupayaan anda untuk menumpukan perhatian dan fokus juga akan bertambah baik.

2) Peningkatan berat badan


Jika anda tidak mengambil sarapan pagi ia boleh menyebabkan peningkatan berat badan dan usaha mengurangkan berat badan (diet) anda gagal. Makan pada waktu pagi akan membantu mengurangkan selera makan anda pada kemudian hari. Ini membantu untuk mengelakkan anda dari makan secara berlebihan. Juga, tabiat menunggu sehingga petang untuk makan akan meletakkan badan anda dalam 'mood kebuluran' menyebabkan ia untuk menyimpan lebih banyak lemak.

3) Mood Muram


Jika anda berasa muram pada waktu pagi, ia mungkin kerana anda ponteng atau tidak bersarapan secara mencukupi. Sarapan  boleh menstabilkan perubahan mood, dan juga mengurangkan kemurungan. Ini adalah disebabkan oleh hakikat bahawa makan bekalan badan anda dengan tenaga ia perlu berfungsi dengan betul. Anda mungkin perasaan bahawa anda lebih gembira dan bertenaga selepas bersarapan.

4) Malnutrisi


Bersarapan memberikan peluang penting bagi untuk membekalkan badan anda dengan nutrien penting. Dengan bersarapan makanan yang sihat dan padat dengan nutrien, protein, karbohidrat kompleks dan juga buah-buahan dan sayur-sayuran. ia dapat membentu membekalkan nutrien dalam kadar yang secukupnya. Kajian juga menunjukkan mereka yang bersarapan pagi lebih cenderung untuk makan secara dan seimbang sepanjang hari.

Apakah pilihan sarapan yang baik?


Terdapat banyak makan yang sesuai dijadikan sebagai sarapan pagi. Secara purata 350-500 kalori, adalah yang terbaik dan perlu  merangkumi protein untuk membantu menjaga badan penuh

1 biji telur atau 2 putih telur serta sayur-sayuran menambah dan / atau protein tanpa lemak)

1 cawan oat  dengan 1/2 cawan buahan  beri

1 cawan bijirin serat tinggi (baca label anda, dan cari produk yang mengandungi serat yang tinggi dan kandungan gula rendah)  dengan 3/4 cawan susu rendah lemak / tanpa lemak

Ini hanyalah cadangan pemakanan yang sesuai.


Semoga selepas membaca mengenai 4 akibat jika tidak sarapan pagi, anda akan untuk bangun sedikit awal untuk menyediakan diri anda dengan makanan yang sihat, walaupun ia sesuatu yang mudah seperti bijirin dengan susu atau buah-buahan. Bersarapan pagi akan  memberi banyak manfaat dari segi kesihatan dan membantu anda memula hari anda dengan positif. Semoga bermanfaat.

Posting Komentar

0 Komentar